-
دلالت های مدرنیسم در تربیت دینی
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:45
دلالت های مدرنیسم در تربیت دینی جهان نگری مدرنیسم با این ویژگی ها، چاره ای ندارد جز اینکه دست در آغوش علوم تجربی داشته باشد. به عبارت دیگر، روی آوردن به علوم تجربی نتیجه ی چنین جهان نگری است. وقتی علوم تجربی رشد می کند، طبعاً فناوری نیز رشد می کند. به این اعتبار می توان گفت که جهان نگری مدرنیته، جامعه ی صنعتی و...
-
مضامین بنیادی پست مدرنیسم
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:44
مضامین بنیادی پست مدرنیسم مبانی فلسفی پست مدرنیسم را می توان از منظر جهان شناسی، معرفت شناسی و ارزش شناسی و ویژگی های آن مورد توجه قرار داد، و از آن در جهت تربیت دینی و دلالت های آن نتیجه گیری کرد. الف) دیدگاه جهان شناسی - رد دانش عینی و قبول نظریه ی ذهنیت متقابل؛ - رد حقایق مطلق و اعتقاد به حقایق محلی مبتنی بر...
-
ویژگی های پست مدرنیسم
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:43
ویژگی های پست مدرنیسم 1. نفی فراروایت ها و کلیت گرایی لیوتار، (1) متفکر برجسته ی پست مدرن در کتاب مشهورش، وضعیت پست مدرن، پست مدرنیسم را بی اعتقادی به فراروایت ها تعریف کرده است. منظور پست مدرنیست ها از فراروایت، قصه، داستان و تاریخی است که فراتر از داستان ها و روایت های دیگر باشد و به همه ی گفتمان های دیگر مشروعیت...
-
دلالت های پست مدرنیسم در تربیت دینی
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:42
دلالت های پست مدرنیسم در تربیت دینی مطالعات ادیان، یکی از گستره های رایج پست مدرنیسم است. در مورد نگرش پست مدرنیسم و تأثیرات آن بر اندیشه ی دینی، سه نظریه وجود دارد: 1. در بعدی افراطی، نظریه ی پست مدرنیسم به منزله ی مرگ خدایان، نابودی دین و ارزش ها تلقی می شود. 2. نظریه ای که این مکتب را بازگشت به ایمان و الزامات دینی...
-
محدودیت های تربیت پست مدرن
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:42
محدودیت های تربیت پست مدرن - از موانع جدی در پست مدرن این است که انباشته از دیدگاه هایی است که نه تنها منسجم و همسو نیستند، بلکه در مواردی یکدیگر را نیز نفی می کنند و همین امر پست مدرنیسم را نه قابل دفاع می کند و نه قابل نقد. - افزون بر این، مفهوم نقد مستلزم کاربرد درست عقل است و نقد بدون فرق گذاری میان درست و غلط،...
-
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی(8)
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:41
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی(8) نتیجه گیری بررسی ویژگی های مدرنیسم و پست مدرنیسم دلالت بر آن دارد که جنبش پست مدرنیسم، به نوعی تداوم مدرنیسم است و اساساً تفاوتی با آن ندارد؛ به طوری که هر کدام از آن ها موجب آزادی و نجات و سعادت واقعی انسان نخواهد شد. البته اگرچه مدرنیسم و پست مدرنیسم هر یک به نوبه ی خود،...
-
ارزش های دینی
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:40
ارزش های دینی در تربیت دینی در اسلام، وظیفه ی معلم آن است که در پرتو تربیت چنان زمینه ای را فراهم سازد که شاگردان، دانش و معرفت کافی و کامل در مورد ارزش های دینی به دست آورند؛ چنان معرفت و بینشی که از علمی سطحی و ظاهری به مراتب فراتر باشد و به آگاهی جامع و ژرف و در واقع به بصیرتی مؤثر در آن ها تبدیل گردد، به گونه ای...
-
تلقین»؛ چالشی فراروی تربیت دینی(1)
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:40
تلقین»؛ چالشی فراروی تربیت دینی(1) چکیده تربیت دینی همچون بسیاری از مفاهیم رایج در تعلیم و تربیت، از جانب پرورش کارانی که با رویکرد تحلیلی به مباحث تربیتی می نگرند، بررسی و نقد شده است. برخی، آموزش دین را به سبب ماهیت غیرعینی و آموزه محور معرفت دینی، فرایندی قلمداد می کنند که در بیشتر موارد به «تلقین» منجر می شود. عده...
-
معیارهای تلقین
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:39
معیارهای تلقین با توجه به مطالب ذکر شده، دو معیار برای تلقین قابل بازشناسی است: «محتوا یا موضوع» و «روش ارائه». مبنای استدلال کسانی که موضوع یا محتوای آموزش را معیار تلقین می دانند، عمدتاً به ریشه ی لغوی واژه ی تلقین برمی گردد. از نظر پیترز، چون واژه ی تلقین از ریشه ی آموزه یا دکترین (1) اخذ شده است، پس هرگاه آموزه یا...
-
شاخص های تربیت از منظر فلسفه ی تحلیلی تعلیم و تربیت
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:38
شاخص های تربیت از منظر فلسفه ی تحلیلی تعلیم و تربیت با اینکه «تربیت» یکی از مؤلفه های اصلی تمدن و فرهنگ بشری است و در طول تاریخ اندیشه ی انسانی و از منظر دیدگاه های مختلف، معانی و تعابیر متفاوتی از آن ارائه شده است، ولی ما در این بخش از مقاله، به بررسی ویژگی های فرد تربیت یافته از منظر فلسفه ی تحلیلی تعلیم و تربیت...
-
پایه های روان شناختی تربیت دینی(1)
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:38
پایه های روان شناختی تربیت دینی(1) چکیده تعلیم و تربیت و روان شناسی، به عنوان برجسته ترین گرایش های رایج در انسان شناسی، هیچ یک از دیگری بی نیاز نیست. تربیت دینی، به عنوان یکی از شاخص ترین قلمروهای تعلیم و تربیت ارزش ها، در اعتبار و روایی خود نه تنها از آموزه های دینی معتبر الهام می گیرد، بلکه وام دار اصول روان شناسی...
-
تربیت دینی: انگیزه ی دینی
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:36
تربیت دینی: انگیزه ی دینی انگیزه، از مهم ترین و در عین حال پیچیده ترین عناصر روان شناختی است که در پیدایش احساسات، گرایش ها، کنش ها و واکنش ها نقش حیاتی ایفا می کند. در تربیت دینی تأکید بر این است که «اصولاً هیچ کار اختیاری بدون یک نیت و انگیزه انجام نمی گیرد و هر کار که از روی اختیار انجام گرفت، یک داعی یا انگیزه ای...
-
تربیت دینی: معرفت و دانایی دینی
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:34
تربیت دینی: معرفت و دانایی دینی هر شخص انسانی، استعداد خاصی دارد که آفریدگار انسان به او ارزانی داشته و وجودش را به آن مجهز فرموده است تا به کمک آن به کشف و شناسایی خود و خالق خویش، همچنین به تأمل و تفکر در مورد آفرینش انسان و جهان بپردازد. پی بردن به ارزش و اهمیت زایدالوصف این امر زمینه ی لازم را برای تشخیص مقام...
-
تربیت دینی: گرایش های فطری
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:34
تربیت دینی: گرایش های فطری شاید مهم تر از فطرت و عوامل و گرایش های فطری نتوان به عناصر و عوامل دیگری اشاره کرد که این همه در تربیت دینی نقش کلیدی ایفا کند. هیچ نظام تربیتی به اندازه ی نظام تربیتی اسلام بر فطرت و گرایش های فطری تأکید نورزیده است. فطرت به تعبیری همان سرشت انسانی است که خداوند انسان را بر اساس آن آفریده...
-
تربیت دینی و روان شناسی ارزش ها
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:33
تربیت دینی و روان شناسی ارزش ها ارزش از آن جنبه برای اشخاص ارزش تلقی می شود که ساختار وجودی آن از سازوکارهای لازم بینشی، انگیزشی، عاطفی، احساسی، حسی و حرکتی برخوردار باشد. در روان شناسی ارزش ها بیشتر از چیستی پایه ها، ساختارها، ویژگی ها و عرصه های روان شناختی ارزش ها سخن به میان می آید. دین و گرایش های دینی به عنوان...
-
چگونگی ایجاد انگیزه یادگیری
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:32
چگونگی ایجاد انگیزه یادگیری گرچه عامل وراثت و محیط یا هوش و غنی سازی محیط آموزشی و بهبود روش های تدریس تا اندازه ی زیادی در بهبود وضع آموزشی تأثیر دارد ، ولی قلب آموزش و پرورش انگیزش است ؛ و تا انگیزه نباشد هیچ کس هیچ چیزی را یاد نخواهد گرفت . انگیزش حالتی کلی تمایل به پیشرفت تحصیلی است و انگیزه در حالت اختصاصی نسبت...
-
خانواده و غولی به نام جنگ نرم
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:32
خانواده و غولی به نام جنگ نرم خانواده به دلیل اهمیت بسیار زیادی که در جامعه ما دارد، گستره وسیعی را برای بحث و بررسی می طلبد. حال که روزی را در تقویم به نام روز خانواده نامگذاری کرده اند، فرصت را مناسب دیدیم تا پنجره ای به روی بحثی بگشاییم که عامل تهدیدی برای این نهاد مهم به شمار می رود؛ جنگ نرم. واژه جنگ نرم این...
-
پیامدهای تربیتی اندیشه های زیبایی شناختی علامه
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:30
پیامدهای تربیتی اندیشه های زیبایی شناختی علامه نظام های آموزشی مختلف بر مبنای نوع نگاه و میزان اهمیت به هر یک از حوزه های مختلف و میزان توانایی در پاسخ گویی به نیازهای جدید و استعدادهای مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند و بی توجهی به هر یک از این حوزه ها که در تکوین یک شخصیت متوازن تأثیر فراوانی دارد، از اثر بخشی و...
-
پنج گنج والدین ایدهآل
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:29
پنج گنج والدین ایدهآل همه دلشان میخواهد موفق باشند؛ پدر و مادرها بیشتر. ولی بیشتر پدرومادرها حتی موفقیتشان را هم نه برای خودشان، که برای تربیت موفق فرزندانشان میخواهند. آنهایی که بچهدار شدهاند، میدانند که این ماجرا چهقدر فراز و نشیب و پیچیدگی دارد. هیچ روزی مثل روز قبل نیست و اتفاقا هر چه بچهها بزرگتر...
-
نقش پدران در زندگی فرزندان
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:28
نقش پدران در زندگی فرزندان با تأکید بسیار زیاد بر اهمیت جایگاه مادر خوب در طی دهههای اخیر، شاید پدرها احساس کنند نقش آنها چندان اهمیتی ندارد.هیچ چیز نمیتواند بیشتر از این حقیقت نداشته باشد! کارشناسان در حال حاضر به این قضیه پی بردهاند که پدرها نسبت به آنچه قبلاً تصور میشد، الگوهای شخصیتی بسیار قوی برای بچهها...
-
نگاهی به وضعیت تاثیر پذیری فرزند در خانواده
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:26
نگاهی به وضعیت تاثیر پذیری فرزند در خانواده یکی از اهرم های موثر در شکل گیری رفتار فرد، خانواده است. محیط خانه، نخستین و بادوام ترین عاملی است که، در رشد شخصیت افراد تاثیر می گذارد. به گونه ای که می توان گفت پدر و مادر نیرومند ترین آموزگار هر کس در زندگی او هستند. و آموزش خانوادگی پایدارترین آموزش و محیط خانه مهم ترین...
-
ده اشتباه بزرگ والدین
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:26
ده اشتباه بزرگ والدین والدین همیشه دوست دارند فرزندانی خوب و با ادب داشته باشند و همه تلاش خود را برای رسیدن به این منظور انجام می دهند. ولی در بعضی مواقع راه را اشتباه انتخاب می کنند و نتیجه معکوس می گیرند. همان قدر که رسیدگی به کودک و توجه به نیازهای او اهمیت دارد، بیش از حد اعتنا کردن و یا شاید زیاده روی در بعضی از...
-
تعریف تربیت
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:25
تعریف تربیت تربیت از نظر علمای قدیم از نظر علمای قدیم آدم تربیت شده آدمی بود که آنچه که فضیلت نامیده می شود، در او بصورت خوی و ملکه درآمده باشد و مادامی که یک فضیلت به صورت ملکه در نیامده باشد یا به طبیعت ثانوی انسان بدل نشده باشد (حال) است نه فضیلت، زیرا امری زایل شدنی است؛ باید ملکه شود تا زوالش مشکل باشد. علمای...
-
تاریخچه تربیت قبل از اسلام
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:25
تعلیم و تربیت در اسلام (1) نویسنده : مجتبی امیریان منبع : اختصاصی راسخون چکیده در این تحقیق چند نکته قابل ذکر است که بطور خلاصه عرض می نمایم : 1. تحقیق در سه فصل تدوین گردیده است 2. فصل اول با عنوان تربیت، در مورد تاریخچه تربیت قبل از ظهور اسلام ، شناخت انسان ، تعریف تربیت از دیدگاه علمای غرب وقدیم وهم چنین تعریف...
-
روش های تربیتی
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:24
روش های تربیتی الف. زمینه سازی ( ایجاد زمینه سالم تربیتی ) یعنی با فراهم نمودن بستر مناسب ،امکان پدید آوردن فضائل اخلاقی را در حد بالایی فراهم آوریم و برعکس از ایجاد زمینه هایی که باروری منفی دارد و می تواند رذایل اخلاقی را بپرورد پیشگیری کنیم . رهنمودهای اسلام در این باره ، قابل توجه است : 1.در انتخاب همسر (که از...
-
مبانی ، اصول و روش های تربیتی
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:20
مبانی ، اصول و روش های تربیتی واژه های اصل و اصول تقریبا درهمه شاخه های دانش بشری به کار می روند . از جمه در تعلیم و تربیت اما مراد از اصول چیست ؟ اصل در قلمرو علوم کاربردی ، معنای ویژه ای دارد و آن دستور العمل کلی راهنمای عمل است (به صورت قضیه ای بیان می شود که حاوی (باید ) است .در حالیکه در علوم نظری و تجربی ، به...
-
ویژگیهای تربیت اسلامی
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:19
ویژگیهای تربیت اسلامی تربیت اسلامی بردو اصل تزکیه و تعلیم تکیه دارد، نیز جنبه هدایتی، پویایی و عقلانی داشته و جریانی مستمر است. اسلام، اصالت را به تربیت می دهد و تعلیم را وسیله و مقدمه آن می داند(37). به طور کلی ویژگی های تربیت در اسلام عبارتند از: ویژگیهای تربیت اسلامی تربیت اسلامی بردو اصل تزکیه و تعلیم تکیه دارد،...