-
دختران و پسران بخوانند
شنبه 6 اسفندماه سال 1390 06:59
دختران و پسران بخوانند زوج مناسب برای دختر خانم ها با شخصیت واقعی او در جمع آشنا می شوی. جوان های امروزی عادت کرده اند وقتی با کسی خلوت می کنند فقط از ایده آل های خودشان صحبت کنند. ولی هنگام معاشرت با دیگران، شخصیت واقعی آن ها پدیدار می شود؛ در عین حال او را در کارهایش آزاد بگذار! و ایرادهایش را به او متذکر شو! ولی...
-
خواستگاری و عقد کنان و نامزدی در قدیم
شنبه 6 اسفندماه سال 1390 06:55
خواستگاری و عقد کنان و نامزدی در قدیم چند روز قبل از عقد کنان، خانواده ی عروس و داماد شروع به دعوت دوستان و آشنایان و قوم و خویش ها می کردند. آن وقت ها، کارت دعوت رسم نبود. دعوت های زنانه این طور صورت می گرفت که خانواده ی عروس و داماد چند دانه نقل و هل توی نعلبکی بلور می گذاشتند و نعلبکی را در دستمال کوچک ابریشمی می...
-
نتایج عکسبرداری از مغز عاشقان
شنبه 6 اسفندماه سال 1390 06:53
نتایج عکسبرداری از مغز عاشقان شور عشق یعنی همان احساساتی که اوایل آشنایی با یک نفر، ما را مشغول می کند و خواب و خوراک مان را می گیرد مبنای درستی برای زندگی مشترک نیست؛ یعنی این قبیل عواطف مثل استارت ماشین عمل می کنند. خداوند این عواطف را در وجود انسان قرار داده که آدم را به حرکت در آورد. ولی ما نمی توانیم فقط با...
-
باورهای غیر منطقی در مورد انتخاب همسر
شنبه 6 اسفندماه سال 1390 06:52
باورهای غیر منطقی در مورد انتخاب همسر فرآیند انتخاب همسر برای هر فرد بالغ و مجرد، مرحله ای بسیار مهم و اغلب دشوار محسوب می شود. شاید کمتر انتخابی تا این اندازه در طول زندگی زوجها مرکز توجه بوده و بسیار با اهمیت تلقی شده است. اما متأسفانه، در بحبوحه ی دوران نامزدی، افراد جوان اغلب بی ملاحظه می شوند و مشکلات اساسی را در...
-
انتخاب همسر با کدام « متر»؟
شنبه 6 اسفندماه سال 1390 06:47
انتخاب همسر با کدام « متر»؟ از زمان های خیلی دور همواره این سوال بین روان شناسان خانواده مطرح بوده است که آیا شباهت ها باعث به وجود آمدن ازدواج موفق می شود یا تفاوت ها؟ پژوهش های به عمل آمده نشان می دهد که باثبات ترین ازدواج ها آنهایی هستند که زن و شوهر بیشترین شباهتها را با هم داشته اند. استفن وایت معتقد است: « با...
-
راهنمای آمادگی و ارزیابی قبل از ازدواج
شنبه 6 اسفندماه سال 1390 06:46
راهنمای آمادگی و ارزیابی قبل از ازدواج پرسشنامه هایی که دختران و پسران قبل از ازدواج، جداگانه باید پاسخ بدهند. آنچه شما باید درباره شریک زندگی آینده تان بدانید شرح زیر است: 1- توانایی ها و استعدادهای خاص او چیست؟ 2- ویژگی های خوب شخصیت او کدام است؟ 3- رابطه او با والدین خود چگونه است؟ 4- اهداف زندگی او چیست؟ 5-...
-
تمدن،فرهنگ و دین زیربنای نظریه های مشاوره ای دینی
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 12:55
تمدن،فرهنگ و دین زیربنای نظریه های مشاوره ای دینی سه واژه ی کلیدی تمدن ،فرهنگ و دین، گرچه ممکن است در ظاهر، جدای از یک دیگر به نظر برسند، امّا مثل درختانی هستند که با یک دیگر پیوند خورده اند .هم میوه ی مشترکی دارند ،هم شاخه و برگشان درهم پیچیده شده و هم ریشه های آن ها در هم تابیده شده است.این پیچیدگی و تابیدگی و گاه...
-
وظایف اصلی ضمیر ناخودآگاه
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 12:53
وظایف اصلی ضمیر ناخودآگاه حوادث بیرونی را هر کس با توجه به بینش خود و به طور خودکار تفسیر و توجیه می کند، لذا بسیاری از انسان ها این گونه باور دارند که آنچه در درون شان می گذرد، از اراده آنها خارج بوده و نمی توانند در آن دخل و تصرفی کنند. باورهای انسان ها که شکل دهنده رفتار آدمی است، در طول عمر، شکل گرفته، ساخته شده و...
-
تاریخچه و مبانی نظری مشاوره(1)
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 12:51
تاریخچه و مبانی نظری مشاوره(1) مقدمه مردم اعصار گذشته،به یقین همان قدر دچار قحطی گسترده،آشفتگی اجتماعی،جنگ و ویرانگری بوده اند که ما هستیم،لیکن تنها در روزگار ماست که بقای آدمی و نیز جانداران در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.بحران در جهان بیرون با بحران دیگری در جهان درون همراه شده است. ویرانگری های عظیم و خانمان سوز...
-
راه های رهایی از افسردگی
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 12:50
راه های رهایی از افسردگی 1- افسردگی اساسی: این نوع افسردگی، اختلال در خلق است که معمولاً دو هفته به طول می انجامد. احساس دلتنگی و حزن مفرط از دست دادن میل و لذت از فعالیت های دلپذیر و احساس گناه و بی ارزشی، از نشانه های آن است. این نوع افسردگی خطرناک بوده و می تواند به خودکشی منجر شود. 2- افسردگی مزمن: شدت علایم آن از...
-
شناخت شخصیت هنگام دست دادن
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 12:36
شناخت شخصیت هنگام دست دادن می دانید که حرکات ، طرز برخورد ،سخن گفتن ،نگاه کردن ،راه رفتن ،نشستن، خوابیدن و... می توانند برملا کننده رازشخصیت شما باشند.برای ماخیلی پیش آمده است که ازنگاه کردن یا حرکات بدنی بعضی افراد، به راحتی پیامی راکه می خواستند، به ما منتقل کنند، متوجه شده ایم .این در حقیقت همان languge body یا...
-
نمادهای رفتاری؛ افکار ملموس
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 12:34
نمادهای رفتاری؛ افکار ملموس با وجود این که استفاده از نمادهای رفتاری ( مانند خم کردن سه انگشت وسط و نمایش حرف زدن با تلفن با انگشت شست و انگشت کوچک) به نوعی انتقال پیام از طریق حرکات هستند و با وجودی این که زبان بدن برخی از خصوصیات اصلی زبان را داراست ( منظور از زبان در این جا صرفاً زبان گفتاری نیست بلکه زبان اشاره...
-
پولدارها دلسوزترند یا فقرا؟
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 12:33
پولدارها دلسوزترند یا فقرا؟ زندگی برای طبقات فرودست جامعه، دشوار و پر رنج است و شاید به همین دلیل است که برخی بر این اعتقادند که افراد فقیر و کم درآمد جامعه، بیشتر در پی منافع خود هستند و توجه کمی به رفاه دیگران دارند. طرفداران این ایده معتقدند که ثروتمندان و افراد متعلق به طبقات بالا و مرفه جامعه، با فقرا و بیچارگان،...
-
اختلال شخصیتی مرزی borderline
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 12:30
اختلال شخصیتی مرزی borderline افراد مبتلا به این اختلال، خودانگاره (خودپندارهی) بسیار بیثباتی دارند، روابط میانفردیشان نیز بسیار بیثبات است. آنان معمولاً سابقهی روابط شدید، اما پرآشوب دارند که معمولاً آرمانیکردن مفرط دوستان یا معشوقها را شامل میشود اما بعداً بهسرخوردگی و ناامیدی میانجامد. خشم شدید و...
-
هفت گام برای آشتی کنان
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 12:29
هفت گام برای آشتی کنان بگذارید با یک سوال صریح شروع کنیم؛ «همین الان از چند نفر کینه به دل دارید؟ ». شمردید؟ حالا بشمارید ببینید چند نفر از شما کینه به دل دارند. لااقل آنهایی را که مطمئنید یک جایی از شما دلخوری دارند و هنوز شما را نبخشیدهاند نام ببرید. به عنوان یک آدم که هنوز شما را نبخشیدهاند چه حسی دارید؟ به عنوان...
-
اگر مضطرب هستید، بخوانید
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 12:26
اگر مضطرب هستید، بخوانید همه ما در مراحل مختلف زندگی اضطراب را تجربه می کنیم و طبیعی است که هر فردی در مواجهه با موقعیت های تنش زا مضطرب شود. اما احساس اضطراب شدید و مزمن بدون وجود دلیل آشکار بیرونی عادی نیست و بیماری یا اختلال محسوب می شود. اضطراب با احساساتی همچون نداشتن اطمینان، درماندگی و نگرانی شدید همراه است و...
-
توصیف و ارزیابی رویکردشناختی رشد دینی(1)
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:57
توصیف و ارزیابی رویکردشناختی رشد دینی(1) چکیده رویکردشناختی رشد دینی، رویکردی است که بر رشد درک مفاهیم دینی و روش تفکر درباره ی آموزه های دینی در طول عمر ـ به ویژه دوره ی کودکی و نوجوانی ـ متمرکز است و مراحل و تجویزاتی را برای رشد دین داری و آموزش دین پیشنهاد می کند. در این مقاله این رویکرد، به طور اجمالی توصیف و در...
-
توصیف و ارزیابی رویکردشناختی رشد دینی(2)
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:56
توصیف و ارزیابی رویکردشناختی رشد دینی(2) 2. ارزیابی انتقادی رویکردشناختی رشد دینی ارزیابی ها در این مقاله، ناظر به موارد مهم و مشترک بین تمام نظریه ها یا اکثر آن هاست. این موارد مشترک سبب شده که ما مجموعه ای از نظریه ها را تحت عنوان «رویکردشناختی رشد دینی» قرار دهیم. برای نمونه تفکر سحری یا جادویی به عنوان مرحله ی اول...
-
تفرد
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:55
تفرد تفرد از اصول بنیادین تعلیم و تربیت است و بدین معناست که هر انسان، هر چند شباهت هایی با دیگران دارد، دارای خصوصیات جسمی، ویژگی های روانی و توانایی های مختص ذهنی، هوشی و ادراکی متمایز با دیگران است که او را موجودی مستقل، تام و فردی خاص می سازد. این ویژگی ها به منزله ی تفاوت های فردی، بسیار دامنه دار و وسیع است و در...
-
جوان گرایی
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:55
جوان گرایی اسلام دامنه ی سنی آموزش را از مهد تا لحد قرار داده است. در خصوص تربیت نیز اسلام گرچه تا قبل از چهل سالگی را مهم شمرده است، محدودیتی قایل نشده است. با این همه، اسلام به همه ی مراحل رشد و تکامل انسان به یک چشم ننگریسته است؛ برخی دوران را بر برخی مقدم داشته و آن را از نظر تعلیم و تربیت حائز اهمیت ویژه دانسته...
-
خانواده گرایی
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:54
خانواده گرایی تربیت فرزندان، از اولین امور مهم خانه، مدرسه و جامعه است. همه ی این عوامل در تربیت فرزندان به سمت مثبت یا منفی دخالت دارند؛ اما حقیقت آن است که تأثیر محیط خانه و خانواده از میان این عوامل، به شکلی چشمگیر در تربیت و به خصوص در تربیت دینی فرزندان افزون تر است، به گونه ای که باید آن را از دو عامل دیگر ممتاز...
-
تفاوت های اجتماعی
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:54
تفاوت های اجتماعی تفاوت اجتماعی در مقابل تفاوت فردی (تفرد) است و منظور از آن هر نوع تفاوتی است که متکی بر تفاوت های درونی فرد نباشد، و ناشی از موقعیت و جایگاه وی در جامعه و اجتماع باشد؛ خواه جایگاه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و یا غیر آن. در مبحث تفرد، به قسمی از تفاوت فردی اشاره شد که خارج از حیطه ی مورد توجه جدی روان...
-
اصول تربیت دینی از منظر آیات و روایات (3)
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:53
اصول تربیت دینی از منظر آیات و روایات (3) 5. فطرت گرایی بخش اصلی و اساسی هدف تعلیم و تربیت اسلامی، شکوفایی فطریات انسان است. در این نظام، شکوفایی هدفی است برای همه ی انسان ها. همه می توانند به شکوفایی دست یازند. انسان ها برای شکوفا شدن، باید خود را کشف کنند؛ بفهمند که چه ویژگی ها و طبیعتی دارند و اینکه چه می توانند...
-
تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته ی دینی کودکان(1)
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:52
تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته ی دینی کودکان(1) چکیده امروزه، کودکان ما در سپهر بی کران اطلاعات و ارتباطات، و در معرض پیام های بی شمار دینی قرار دارند که این مسئله، هشیاری درباره ی این مخاطبان کم سن و سال را وظیفه ای انکارناپذیر می سازد. یکی از مباحثی که دست اندرکاران حوزه ی تعلیم و تربیت دینی باید به طور گسترده با آن...
-
تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته دینی کودکان(2)
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:51
تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته دینی کودکان(2) 3. دوره ی تفکر مذهبی ناقص دوم: (1) 9 تا 11 سالگی این دوره را می توان دوره ی تفکر مذهبی عینی نامید که با تفکر عملیاتی عینی مشخص می شود. از این روی، کوشش های کودکان برای درک و تفسیر مفاهیم مذهبی، به واسطه ی طبیعت عینی تفکرشان دچار مشکل می شود و برخلاف دوره ی پیش، منطق...
-
تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته دینی کودکان(3)
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:51
تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته دینی کودکان(3) 2. مفهوم نبوت الف) پیامبر: درک کودکان و نوجوانان از مفهوم پیامبر سه مرحله را پشت سر می گذارد: نخست تا حدود نه سالگی که تصور کودکان از پیامبر دین خود، مغشوش و پراکنده است. بالاترین تلقی کودک این است که وی فردی خوب و مفید و پارساست. تعداد قابل توجهی از کودکان در این سنین، او...
-
تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته دینی کودکان(4)
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:50
تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته دینی کودکان(4) 3. مفهوم معاد الف) مرگ: درک مفهوم مرگ در بزرگ سالان، همراه با سه ویژگی اساسی است: 1. فنا: هر موجود زنده ای یک بار می میرد؛ 2. عمومیت: تمام موجودات زنده قطعاً می میرند؛ 3. فقدان اعمال حیاتی: همه ی موجودات زنده در هنگام مرگ، اعمال و کارکردهای حیاتی مانند تفکر، حرکت و ... را...
-
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی(1)
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:49
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی(1) چکیده انسان، موضوع تربیت است و هرگونه طرحی در این زمینه مسبوق به نگاه انسان شناختی ویژه ای است. در این نگاه، تربیت، دین و انسان همواره ملازم یکدیگرند. با ظهور دیدگاه های جدید در حوزه ی موضوعات نظری و فلسفی، به ویژه در زمینه ی فلسفه ی تعلیم و تربیت، چالش هایی تازه پیش روی...
-
وظایف اساسی در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:48
وظایف اساسی در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان دستاوردهای روان شناختی مکتب شناخت گرا در ارتباطات انسانی و دیدگاه های فرهنگی، به ویژه نظریه ی دریافت در ارتباطات جمعی، چند وظیفه ی اساسی در تعلیم و تربیت دینی کودکان و نوجوانان را به دست می دهد که توجه به آن ها می تواند برخی از گره های مشکلات موجود در برنامه های دینی را...
-
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی(2)
جمعه 22 مهرماه سال 1390 11:47
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی(2) در قسمت قبل به دو ویژگی مدرنیسته «انسان مداری یا امانیسم و عقلانیت و عقل گرایی) پرداختیم و در ادامه به موارد دیگر اشاره می نماییم. 3. سکولاریسم طبق این ویژگی، بر پایه ی دیدگاه امانیستی و عقل باوری، دین و گزاره های دینی از قلمرو زندگی اجتماعی خارج می شود و در محدوده ی زندگی...