روان شناسی

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

روان شناسی

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

انتخاب های اشتباه!

انتخاب های اشتباه!
 
«هوس» یکی از مهم ترین و در عین حال خطرناک ترین پایه های ازدواج است.
«هوس» را نباید با لذت های مشروع جنسی که انگیزه ی فطری ازدواج است اشتباه کرد، چون شکی نیست بسیاری از جوانان در ازدواج «لذت جنسی» می جویند و به حکم فطرت و آفرینش که چنین غریزه ی نیرومندی در آنها آفریده، چنان حقی را هم دارند، اما هوس چیزی بالاتر از این است. «هوس» یک سلسله خیالات خام و محاسبات غلط و غیرعاقلانه است که با کامجویی های شیطنت آمیز و حیوانی آمیخته است.
تکیه گاه هوس، ارزش های زودگذر و ناپایدار کودکانه است وبرای همین ازدواج هایی که براساس هوس چیده می شود غالباً به جدایی می انجامد، زیرا ضامن بقای آن چیزهایی به ناپایداری یک حباب روی آب یا یک برق آسمان است!
 ازدواج های هوسی نشانه های فراوانی دارد.
الگوی این ازدواج ها گاهی فیلم های سینما و گاهی ازدواج ها و طلاق های خواننده ها و هنرپیشه هاست. غافل از این که چهره های سینمایی جز یک مشت صحنه های ساختگی و چهره های گریم کرده چیز دیگری نیست و در آن سوی سکه چهره های دیگری وجود دارد.
اما هوسبازان بی مطالعه، همه ی اینها را جدی گرفته و شالوده ی زندگی خود را روی این «سراب ها» می نهند و به دنبال آن هزار گونه ناراحتی خود و دیگران را این هوس های زودگذر فراهم می سازند.
نمونه ی دیگری از این ازدواج های هوسی آن است که به خاطر ابراز احساس به موقع در هنگام مشاهده ی فلان مسابقه ی ورزشی و مانند آن صورت می گیرد. مثلاً ازدواج با فوتبال!
 ازدواج های کاغذی!
 
 از نمونه های دیگر ازدواج های هوسی ازدواج هایی است که از صفحات مجلات و جراید شروع می شود. مثلاً فلان آقا در صفحه ی مخصوص آگهی های ازدواج می خواند:
 «دوشیزه یی هستم 29 ساله؛ قد.... سانتیمتر، درآمد... تومان در ماه، علاقمند به موسیقی وگردش و تفریح و پیک نیک! خواهان ازدواج با مردی سبزه و گندم گون که طول قامتش... سی سانتی متر و خوش تیپ، خوش آهنگ و خوش برخورد، خوش رو و خوش حرف باشد. درآمد مطرح نیست. هر چه آید خوش آید...!»
 این آگهی جالب، توجه او را به خود جلب می کند و چون هم خود را واجد شرایط می بیند و هم طرف را از طریق دفتر همان مثلاً نشریه با او تماس می گیرد و طرح این ازدواج میمون صورت می گیرد.
ولی همین که آب ها از آسیاب فرو ریخت! و کمی به خود آمدند در فکر فرو می روند که مگر می خواستند تیرآهن و الوار خریداری کنند که تنها به طول، عرض و قامت قناعت و صفات انسانی که ضامن اصلی وفاداری و بقای ازدواج است همه را فراموش کردند.
چون هیچ یک از این صفات در متن عقد شرط نشده و نه جزو شرایط خارج عقد بوده و فقدان آن ها لطمه یی به صحت ازدواج نمی زند، ناچار با اندازه گیری دقیق طول قامت، دور کمر و... به اندازه دستاویز مناسبی برای جدایی پیدا می کنند و سند این ازدواج کاغذی را از هم پاره کرده و دور می ریزند و تا مدت ها در زیر بار عواقب و گرفتاری ها و بدهکاری های آن خواهند بود. بعضی از ازدواج ها مخلوطی از «هوس» و «تجارت» است و طبعاً جامع عیوب و بدبختی های هر دو نفر خواهد بود. پیشوایان بزرگ ما بیش از هر چیز روی مزایای روحی، فکری و اخلاقی دو همسرتکیه کرده اند، به همین دلیل توجه به تربیت خانوادگی، اصالت، روح فداکاری، محبت؛ صمیمیت، پاکدامنی و نجابت، ایمان و تقوا را از هر چیز لازم تر شمرده اند.
روزی پیامبر گرامی(ص) به یاران خود فرمودند: «از گیاهان خوش آب و رنگی که در نقاط متعفن وآلوده می رویند، بپرهیزید.!»
 یاران عرض کردند: «منظور شما از چنین گیاهان چیست؟»
 فرمود: «منظورم زنان خوش آب و رنگی است که در محیط های ناپاک و خانواده های آلوده پرورش یافته اند و فاقد امتیازات اخلاقی هستند.»
 منبع: 7 روز زندگی شماره 123


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد