روان شناسی

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

روان شناسی

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

کلماتم را تغییر دادم، زندگی‌ام تغییر کرد

کلماتم را تغییر دادم، زندگی‌ام تغییر کرد
چندی قبل به دلیل کاری که ناگهان برایم پیش آمد، ناچار شدم چند روزی به سفر بروم. از این‌که مجبور بودم همسر و فرزندانم را تنها بگذارم خیلی ناراحت بودم ولی ناگزیر بودم. بالاخره به این سفر تحمیلی رفتم اما به عنوان یک مادر همه فکرم در خانه جا ماند؛ این‌که آنها چه چیزی می‌خورند، با لباس‌ها و ظرف‌های کثیف چه می‌کنند، چه کسی بچه‌ها را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کند و....
با تمام این فکر و خیال‌ها، کارهایم را انجام دادم و بعد از 5 روز به خانه برگشتم. منتظر بودم خانه‌ای شلوغ و به هم ریخته ببینم و بچه‌هایی که کارها و درس‌هایشان مانده و کلی کار که باید با سرعت انجام‌شان دهم؛ اما برخلاف تصورم وقتی وارد خانه شدم، صدای خنده و بازی آنها نشان می‌داد همه چیز روبراه است و هیچ‌کس از نبودن من ناراحت نیست.
جلوتر رفتم؛ وقتی بچه‌ها مرا دیدند، قیافه‌شان تغییر کرد؛ اخم کردند و با ترس سرجای خودشان نشستند. به همسرم نگاه کردم که یک سیب و پرتقال در دستش گرفته بود و به جای توپ با آنها بازی می‌کرد. ناخودآگاه اخم کردم و فریاد زدم. عصبانی بودم و از این‌که می‌دیدم آنها داخل خانه با سیب و پرتقال مشغول بازی هستند، گریه‌ام گرفت و با عصبانیت فریاد زدم: «کارهای من برای شما مهم نیست. به جای این‌که برای من دلتنگی کنید، فقط به فکر مسخره‌بازی‌های خودتان هستید. خسته شدم، از دست همه شما خسته شدم.»
نمی‌دانستم باید چه کار کنم. رو به همسرم گفتم: «تو هم مثل بچه‌ها هستی، انگار بزرگ شدن را یاد نگرفته‌ای.»
بعد هم با سرعت به اتاقم رفتم و در را محکم پشت سرم بستم. صدایی از پایین نمی‌آمد. همه ساکت شده بودند و خنده‌هایشان قطع شده بود.
چند روز گذشت ولی همسرم همچنان از دست من ناراحت بود. من هم که فکر می‌کردم او بیخود ناراحت شده و حق این کار را ندارد، سر میز شام با لبخندی تمسخرآمیز گفتم: «چقدر بچه‌بازی درمیاری. تمومش کن این لوس‌بازی‌ها رو.»
بر خلاف گذشته، ایندفعه او آرام ننشست. از پشت میز بلند شد و با عصبانیت گفت: «اشکال ندارد، فکر کن من بچه‌ام و لوس؛ اما با حرف‌هایم کسی رو اذیت نمی‌کنم.»
این اولین بار بود که چنین حرفی از او می‌شنیدم. به فکر فرو رفتم و با خودم گفتم او واقعاً از حرف‌های من ناراحت شده است؟
هنوز نمی‌توانستم دلیل ناراحتی او را بفهمم اما وقتی از بچه‌ها پرسیدم، متوجه شدم آنها هم چنین حسی دارند. چند روزی به رفتارم با بقیه دقیق شدم و تازه فهمیدم همه از حرف‌های من یا بهتر است بگویم گوشه کنایه‌هایم ناراحت می‌شوند و به همین دلیل دوست ندارند زیاد با من صحبت کنند.
با این‌که فهمیدن این موضوع خیلی ناراحت‌کننده بود اما حداقل می‌توانست شروع خوبی برای تغییر شرایط باشد. برای همین از آن پس تصمیم گرفتم قبل از این‌که کلمه‌ای را بر زبان بیاورم، آن را با بهترین کلمه هم‌معنی‌اش جایگزین کنم.
اوایل بسیار سخت بود ولی بالاخره موفق شدم بیشتر و بیشتر از کلمات مثبت و همراه با احترام استفاده کنم. البته این تغییر فقط به نفع همسر و فرزندانم نبود چون نه تنها همه اطرافیانم از این تفاوت ابراز رضایت و خشنودی می‌کردند بلکه خودم هم خیلی خوشحال بودم. زندگی‌ام تغییر کرده بود؛ آرامشی را که در خانه برقرار شده بود هیچ وقت تجربه نکرده بودم.
حالا با اطمینان می‌گویم زندگی من روزی تغییر کرد که کلماتم را تغییر دادم و انسانی خوش‌زبان‌تر شدم.

مترجم: زهره شعاع
motivateus.coma
روزنامه جام جم

رود می‌رود

رود می‌رود

گل رز به زحمت سرش را بالا گرفت و به آسمان نگاه کرد. نور گرم خورشید به چشمانش فرورفت. چشمانش را بست و به تخته‌سنگ بزرگی که در کنارش بود تکیه داد.
کلاغ در حال پرواز بود، گل رز را دید. کلاغ پایین آمد، روی سنگ نشست و گفت: ای گل زیبا، تو چرا این‌قدر پژمرده‌ای؟ بلندشو تا از بوی خوش و صورت زیبای تو همه شاد شوند.

ادامه مطلب ...

فوت کوزه‌گری در ارتباط با مردها

فوت کوزه‌گری در ارتباط با مردها
 در این مقاله به بیان آنچه مردان از زنان خود می خواهند، می پردازیم.
بدو ن شک داشتن آگاهی و اطلاعات کافی درباره نحوه برخورد همسران با یکدیگر، می تواند راهنمای خوب و مفیدی در مسیر زندگی مشترک باشد. در اغلب موارد، دلیل مشکلات موجود میان زوجین به عدم شناخت این دو از خواسته ها و انتظارات یکدیگر مربوط می شود.اگر زن و مرد به دنبال شناخت خواسته های یکدیگر باشند، می توانند به درک متقابل برسند و در این صورت دستیابی به تفاهم و همدلی میان انها بیشتر می شود. آنچه در ادامه این مطلب می خوانید، مطالبی ساده و کاربردی است که به صورت فهرست وار به بیان برخی از خواسته های مردان از زنان شان می پردازد.
** آنچه برای مردان بسیار مهم است این است که همسرشان، آنها را همان گونه که هستند، بپذیرند. به این ترتیب از اینکه با مرد دیگری قیاس شوند، لذت نمی برند و دوست ندارند موقعیت های دیگران به رخ آنها کشیده شود. مرد دوست دارد که باور کند همسرش به او اطمینان دارد و او را تکیه گاه خویش، می داند.
** حفظ احترام برای مردان از جانب همسرشان، بسیار مهم است. خصوصا در میان جمع، این موضوع از اهمیت ویژه ای برای مردان برخوردار است. این موضوع در حفظ حرمت خانواده و بستگان مرد نیز، مصداق پیدا می کند.
** وقتی مرد شما قصد خروج از منزل را دارد، او را بدرقه کنید و هنگام بازگشت او به منزل، به استقبال او روید که این عمل را دوست دارد و این اقدام موجب افزودن محبت می شود.
** مردان دوست دارند که از زن خویش، قدردانی ببینند. بنابراین هر اقدامی که نشان دهنده قدرشناسی یک زن نسبت به مرد خویش است، بسیار خوب و مفید است. ابراز تشکر و قدردانی یک خانم از محبت همسرش، موجب تشویق مرد به تکرار محبت می شود.
** یک خانم باید همه تلاش خود را در جهت جلب اعتماد همسرش، به کار گیرد. به گونه ای که همسرش او را محرم اسرار و یک شریک واقعی بداند.
** سعی کنید برنامه های مختلف زندگی تان را با همفکری و مشورت مرد خود، انجام دهید که این اقدام، موجب جلب رضایت مرد است و او را خشنود می کند. تا جایی که ممکن است از دخالت دیگران در زندگی خودداری کنید و حتی در صورت وجود برخی از دخالتها، به گونه ای رفتار کنید که مرد شما تصور کند که همان کاری را انجام داده اید که مرد شما خواسته است.
مردان به حفظ نظم و زیبایی اهمیت زیادی می دهند. البته لازم به ذکر است که در اینجا گفته شود، تمیزی مهم است، نه ملکه ی جمال و زیبایی بودن!
** مردها دوست دارند به این باور برسند که همسرشان به آنها اطمینان کامل دارد. پس خانم ها باید مراقب باشند که با مرد خود مثل پلیس رفتار نکنند و از انها بازجویی نکنند. مثلا به دیر و زود آمدن مرد، گیر ندهید و نسبت به شغل و امور کاری او، اظهار نظر نکنید.
** فراموش نکنید که مردان دوست دارند که در برخی از مواقع، همسرشان برایشان مادری کند. این احساس در زمانی که مرد دچار بیماری می شود، بیشتر است و سعی کنید در این موارد با تحمل و صبوری به مرد رسیدگی کنید.
** به دنبال پیدا کردن علائق همسرتان باشید. یکی از رازهای موفقیت زنان در کشف علائق و خواسته های ویژه شوهرانشان است. فراهم کردن وسیله رفاه و آسایش برای مردان بسیار مهم است. طبق روایتی اینطور بیان شده که" بهترین زن های شما آنهایی هستند که دارای عشق و محبت باشند."1

همسر
** مردان به حفظ نظم و زیبایی اهمیت زیادی می دهند. البته لازم به ذکر است که در اینجا گفته شود، تمیزی مهم است، نه ملکه ی جمال و زیبایی بودن!
مرد دوست دارد تمیز و مرتب بودن، صفت همیشگی همسرش باشد.2
"بر زن لازم است خودش را خوشبو کند، بهترین لباسهایش را بپوشد، به بهترین وجه زینت کند و با چنین وضعی صبح و شام با شوهرش ملاقات کند.3
** مرد دوست دارد که همسرش در برنامه ریزی امور منزل و امور مربوط به خانواده دقت و توجه دائمی داشته باشد.

طبق فرمایش امیرالمومنین (علیه السلام):
" رکن زندگی، برنامه ریزی درست است و پایه های آن مدیریت صحیح."
پس فراموش نکنیم که نقش یک خانم به عنوان یک همسر و سپس به عنوان یک مادر، از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که یک خانم با ایفای درست و شایسته نقش خویش، می تواند پرورش دهنده نسلی سالم و مناسب برای اجتماع و همسری کامل برای شوهرش، باشد.

پی نوشتها:

1. بحارالانوار،ج103،ص235
2. امینی،ابراهیم. "آئین همسر داری.ص153 به نقل از شافی،ج2 .ص138
3.محمدزاده،راضیه."زن اگر اینگونه می بود".ص128

منبع تبیان