روان شناسی

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

روان شناسی

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

باید پیشگیری و درمان به موقع داشت

باید پیشگیری و درمان به موقع داشت
 چند همسری آن هم از نوع پنهانش پدیده کم و غریبی در جامعه ما نیست و این موضوع ریشه در نیازهای جسمی و روحی برخی از ما دادر . به طور کلی غریزه جنسی و نیاز زناشویی در آدم های گوناگون الگوها و شیوه های گوناگونی دارد و بستگی به تقسیم انگیزش ها و شخصیت افراد دارد . بنابراین فرمول یکسان و دستور یکنواختی برای امر ازدواج و ارضای این نیاز نداریم. هر چند دین اسلام فراگیر تر از دیگر ادیان و مذاهب ، به موضوع چند همسری پرداخته و آن را با شرایط خاصی مجاز دانسته است .
چه کنیم که با توجه به ویژگی های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه در حال گذارمان و نبود برنامه ریزی های حساب شده در دهه های گذشته ، در حال حاضر با شمار زیادی دختر هرگز ازدواج نکرده و زنان مطلقه و بیوه جوان که شانسی برای شوهر کردن در چهارچوب ازدواج دائم ندارند ، رو به رو هستیم . مردان هم با توجه به تنگناهای اقتصادی ـ به ویژه نداشتن فرصت شغلی ـ امکان ازدواج به موقع ندارند . همچنین با توجه به مدرن شدن کلانشهرها ـ به ویژه تهران ـ بسیاری از مردان ، چهپ یش از ازدواج و چه بعد از طلاق در ازدواج اول تن به ازدواج نمی دهند و به طور جدی از ازدواج پرهیز می کنند. توجیه کردن چنین واقعیاتی صرفاً با تنوع طلبی مردانه ساده اندیشی و کوته نگری بیش نیست . همه خانم ها بر پایه تنازع بقا به دنبال مردانی هستند که توانمندی بالای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشند . بنابراین در یک چالش و کشمکش و رقابت زنانه ، رخ دادن چنین مواردی هرگز برای اهل فن دور از ذهن و شگفت انگیز نیست .
آنچه تنها یک نمونه اش در صدا و سیما پخش شده است ، بیش از یک دهه است که پیش چشم و ذهن روانپزشکان ، رواشناسان ، جامعه شناسان و مددکاران اجتماعی بوده است . چنین متخصصانی هر روزه با چنین مواردی رو به رو هستند و باید دانست که نزدیک به دو دهه است که پدیده چند هسمری ، هم در چهار چوب دائم و هم در چهارچوب موقت ، در جامعه ما رخ داده است . بنابر تخمین جامعه شناسان و روانشناسان این پدیده چند همسری دست کم تا سال 1414 و بنابرتخمین عده دیگر تا سال 1421 ادامه خواهد داشت و چه بخواهیم و چه نخواهیم گریزی از آن نخواهیم داشت . این نتایج معطوف به تحقیقاتی است که درباره نسبت تعداد دختران و پسران در معرض ازدواج و همسر گزینی انجام شده است . نرخ بالای بیکاری و نیز مهاجرت مردان جوان به خارج از کشور که با ازدواج شمار چشمگیری از آنان با زنان خارجی ( به منظور کسب شهروندی و اقامت ) همراه است ؛ در این مساله دخیل هستند و خواهد بود . نمی توان به صدا و سیما خرده گرفت که چرا یک نمونه از این موارد را پخش کرده است . هر چند با نگاه بدبینانه بعصی اعتقاد دارند که این کار برای عرف و معمولی کردن این پدیده به نمایش درآمده است اما با نگاهی خوشبینانه می توان چنین در نظر گرفت که با نمایش چنین پدیده ای که نمایش آن در جوامع دیگر هم وجود دارد ، این پدیده همه گیر نخواهد شد . باید واقعیات اجتماع را دید و بر اساس آینده نگری واقع بینانه چاره اندیشی کرد ، نه بر اساس آرمان گرایی حقیقت جویانه .
بسیاری از واقعیت ها حقیقت ندارد و بسیاری از حقیقت ها واقعیت ندارد . جامعه ما جامعه ای است که در حال گذار است و این گذار از سسنت به مدرنیته بستری را فراهم کرده است که برای دو سه دهه شاهد چنین واقعیت های ناخوشایند و دلخراشی باشیم . بنابراین به جای بازتوانی باید به فکر پیشگیری و نیز به درمان بهنگام بود . گذار هر اجتماعی از سنت به مدرنیته و ستیز در راستای استقلال در همه سرزمین ها با پرداخت هزینه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی همراه بوده و خواهد بود و این یک سنت تغییرناپذیر تاریخی در درازای عمر آدمیان بوده است .
منبع : همشهری جوان شماره 316

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد